Bij Ascendors gaat het altijd om het verder bouwen en het bereiken van het volgende niveau. Met je onderneming én als ondernemer!
Ondernemers schakelen ons in wanneer ze met hun bedrijf willen doorgroeien, maar merken dat dat niet simpelweg een kwestie is van ‘meer van hetzelfde’. De spelregels lijken te zijn veranderd. Maar ook wanneer ze zelf graag een andere rol in hun bedrijf willen gaan spelen, bijvoorbeeld van vooral werken ín naar meer werken áán hun bedrijf. Of wanneer ze hun onderneming op termijn willen verkopen en hun bedrijf en zichzelf daar goed op willen voorbereiden.
Wat speelt voor jou?
Als ondernemer breng je je onderneming telkens weer naar een volgend niveau. Je haalt nieuwe klanten binnen, werft nieuwe medewerkers, betreedt nieuwe markten. Je staat centraal in het bedrijf, ziet en hoort alles, bent betrokken bij de klanten, de medewerkers en de vaak nog informele operatie. Omdat je bedrijf groeit geef je een aantal medewerkers meer verantwoordelijkheden en ga je werken met teams of afdelingen.
Je groeit door tot het stroever gaat. Sturen wordt lastiger en er is geen standaard leidraad te vinden voor wat je doet. Je moet met meer dingen rekening houden als je beslissingen neemt, de flexibiliteit lijkt af te nemen. Nóg harder werken maakt het verschil niet meer.
Een maar al te herkenbare situatie voor veel succesvolle ondernemers: jij en je bedrijf zijn tegen de grens van de eerste ontwikkelfase aangelopen. Het volgende niveau vraagt je niet om méér te doen, maar juist ánders. Samen met je bedrijf een professionaliseringsslag maken. Bewust belangrijke keuzes maken voor de toekomstige koers en daar ook focus op te houden. Daarbij tegelijkertijd goed kijken welke rollen jij in het bedrijf van morgen pakt en welke –bewust- niet meer. Zodat je bedrijf verder komt. En jij zelf ook.
Ascendors helpt jou en je onderneming naar dat volgende niveau.
Met onze bewezen Next Level Plan aanpak bijvoorbeeld, die een duidelijke foto van jouw toekomstige onderneming én een stappenplan oplevert- om die onderneming ook daadwerkelijk te realiseren. Een onderneming die bij jouw ambities en drijfveren past en een onderscheidend en duurzaam winstgevend businessmodel heeft.
Wil je niet alleen groeien maar ook expliciet werken aan de financiële waarde van je bedrijf? Bijvoorbeeld omdat het je spaarpot is voor later. In dat geval kunnen we in samenwerking met onze partner JM Corporate Finance de huidige en potentiële waarde van je onderneming én waardeverhogende aspecten toevoegen aan jouw Next Level Plan. Hierdoor kun je groeien én heb je grip op de waarde van je bedrijf.
De Next Level Plan aanpak biedt een combinatie van structuur, tools en een stevig klankbord waardoor je stappen maakt en belangrijke besluiten neemt. Je krijgt rust en focus doordat je weet wát je wilt en hoe je dit kunt bereiken. Hierdoor groei je makkelijker en efficiënter door en vermijd je groeivalkuilen!
Ook bij het uitvoeren van je plan, het realiseren van je groei en het bouwen aan je ondernemingswaarde helpt Ascendors. Mijlpaal- en Performance Management zorgen ervoor dat je bewust bouwt aan je onderneming en stuurt op die zaken die er écht toe doen voor het realiseren van strategische doelstellingen. Je hebt voortdurend helder zicht op de prestaties op van de belangrijkste gebieden en de mogelijkheden om die prestaties verder te verbeteren. Hierdoor krijg je grip op de inzet van mensen en middelen bij het bereiken van je doelen en groei je makkelijker en efficiënter door!
Meer weten over hoe wij je naar het volgende niveau kunnen helpen of over onze Next Level Plan en Mijlpaal- en Performance Management aanpak? Neem dan gerust contact op voor een goed kennismakingsgesprek, dit kan per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., WhatsApp of bel naar 06-12068086.
Je bent sterk betrokken bij de operatie. Bijvoorbeeld omdat je de beste bent op een gebied, je geen mensen hebt die al voldoende zelfstandig kunnen opereren, je bedrijf nog niet groot genoeg is om iemand aan te nemen voor een bepaald werkgebied of omdat het nou eenmaal zo gegroeid is. Allemaal redenen die logisch klinken. Maar ook voor grenzen aan de doorontwikkeling van je bedrijf zorgen. Want is het wel goed wanneer jij de hele kar trekt en meer uren maakt dan gezond is? Kom je bijvoorbeeld nog toe aan de zo belangrijke strategie en het sturen op de prestaties van je bedrijf, aan ondernemen of aan de dingen die je leuk vindt? Welke invloed heeft het op de ontwikkeling van jouw personeel of de financiële waarde van je bedrijf? Kan je bedrijf zo wel groter worden dan jijzelf?
Dat je naar je eigen rol in het bedrijf kijkt, wijst op een verschil tussen je ambitie en de realiteit van vandaag. Je bent niet de enige! Vrijwel al onze klanten worstelden hier op een bepaald moment mee.
Ascendors helpt je bij het kiezen en gaan spelen van de juiste rollen!
Met onze gespecialiseerde Distantiemanagementaanpak maak je bewuste keuzes voor de rollen die je als DGA in de toekomst wilt gaan vervullen. We formuleren heldere stappen om daar te komen vanuit je bestaande rollen en kijken wat er verder nog nodig is om je nieuwe rollen mogelijk te maken. Waardoor je weer rust krijgt doordat je weet wanneer je wát moet doen en energie vrijmaakt voor nieuwe zakelijke initiatieven, strategie, je gezin etcetera. Bovendien draagt een bewuste afstand van jou als DGA bij aan de financiële ondernemingswaarde. Kortom, ondernemen wordt weer net zo leuk wordt als eerst en jij en je bedrijf komen verder!
Meer weten over hoe we jou kunnen helpen bij het pakken van een andere rol of over onze Distantiemanagementaanpak? Neem dan gerust contact op voor een goed kennismakingsgesprek, dit kan per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., WhatsApp of bel naar 06-12068086.
Er komt een moment dat je denkt aan het verkopen van je bedrijf of een deel daarvan, niet persé op korte termijn, maar over een aantal jaar. Omdat je wilt stoppen of iets anders wilt gaan doen. Wat je redenen ook zijn, je wilt in ieder geval een eerlijke prijs voor je bedrijf ontvangen. Dan is de grote vraag: wat is je onderneming waard voor een potentiële koper? Die waarde kan jij als ondernemer grotendeels bepalen mits je tijdig start met het verkoopklaar maken van je bedrijf.
Veel ondernemers beginnen hier te laat mee. Ze besluiten op een bepaald moment dat ze willen verkopen en starten dan zo ongeveer per direct met het transactieproces. Om tijdens dat proces tot de conclusie te komen dat de verkoopwaarde (ver) beneden de gewenste waarde of hun verwachting ligt. Dit kan onder andere komen doordat ze zelf nog zo'n belangrijke rol in het bedrijf hebben, de productiemiddelen verouderd zijn, de medewerkers een te laag niveau hebben, klantenspreiding te onvoldoende is, de omzet niet voldoende zeker is, de cashflow of het rendement onvoldoende is, etcetera. Zaken die potentiële kopers kunnen afschrikken of kunnen geruiken om een lagere bieding te doen. Mits je op tijd start, kun je deze waardedrukkende elementen absoluut verbeteren. Zodat je een eerlijke prijs voor je bedrijf ontvangt.
Om je te helpen je bij het bewust en gericht verkoopklaar maken van je onderneming, slaat Ascendors de handen ineen met fusie- en overnamespecialist JM Corporate Finance.
Onze gezamenlijk ontwikkelde Value Improvement aanpak verschaft een helder beeld van de huidige en potentiële waarde van je onderneming. Daarnaast bepaal je voor welk kopersegment je aantrekkelijk wilt zijn en krijg je een stappenplan waarmee je op de essentiële waardeverhogende aspecten kunt sturen zodat je de potentiële waarde ook realiseert en je bedrijf verkoopklaar maakt. Deze aanpak biedt een combinatie van structuur, tools en een stevig klankbord waardoor je stappen maakt en belangrijke besluiten neemt. Het levert je een onderneming op die daadwerkelijk verkoopklaar is, waarmee je niet alleen het verkoopproces vereenvoudigt maar ook een hogere verkoopprijs zult krijgen!
Wil jij binnen een aantal jaar je bedrijf verkopen en ben je benieuwd hoe we je kunnen helpen de verkoopwaarde van je bedrijf te vergroten? Neem dan gerust contact op voor een goed kennismakingsgesprek, dit kan per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., WhatsApp of bel naar 06-12068086.
Als ondernemer heb je de afgelopen jaren hard aan je bedrijf gewerkt. Steeds meer klanten, meer medewerkers en een hogere omzet. Je kan best trots zijn op wat er inmiddels staat, maar kijkt ook met enige zorg naar de toekomst. Er is immers behoorlijk wat opschudding in de wereld en alle onzekerheden maken het steeds lastiger om de goede strategische besluiten te nemen. Doorgroeien zou normaal gezien een logische vervolgstap zijn, maar misschien is dit juist wel het moment om aan het verkopen van je onderneming te denken? Een lastige keuze om nu te maken, waar veel bij komt kijken.
Je hebt misschien een verwachting bij de verkoopwaarde van je bedrijf, maar is dat ook realistisch? En wat zou het je financieel opleveren mocht je besluiten om je bedrijf niet nu, maar ergens de komende jaren te gaan verkopen. Dit door eerst nog te focussen op groei en een hogere waarde van de onderneming. En wanneer je door wilt groeien, waar moet je dan aan gaan werken en wat wordt de koers? Kortom, je staat op een ‘kruispunt’ als ondernemer en je keuze heeft belangrijke gevolgen voor de toekomst.
Om je te helpen met een perspectief voor de toekomst waarmee je de juiste keuzes kunt maken en kunt uitvoeren, combineren we de groeikennis van Ascendors én de financiële bedrijfswaarde-expertise van onze partner JM Corporate Finance.
Door onze bewezen Next Step aanpak gaan we gericht aan de slag met het toekomstperspectief van jouw bedrijf en jou persoonlijk. Allereerst lichten we jouw onderneming door op de relevante kwalitatieve én kwantitatieve elementen en bespreken we jouw motivaties en tijdhorizon. Hieruit komt een gefundeerd financieel perspectief en een advies voor groei versus verkoop op korte of op langere termijn zodat je de juiste beslissing kunt nemen. Vervolgens ondersteunen we je bij de gekozen hoofdrichting en bij het opstellen en uitvoeren van een doorgroeiplan of een verkoopklaarplan.
De aanpak biedt een combinatie van structuur, tools en een stevig klankbord waardoor je die ene belangrijke beslissing kunt nemen én ervoor zorgt dat je het gewenste doel vervolgens ook kunt realiseren: een onderneming die verder gegroeid is of die verkoopklaar is en een goede financiële waarde vertegenwoordigt.
Ben je benieuwd hoe je de juiste afweging kan maken tussen groei of verkoop en daar ook bewust mee aan de slag kan? Neem dan gerust contact op voor een goed kennismakingsgesprek, dit kan per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., WhatsApp of bel naar 06-12068086.