Ze waren er echt: de ondernemers die trots meldden dat 2013 hun beste jaar ooit is geweest!

Jarenlang werden we naar van de crisisberichten, met als hoogtepunt dat in 2013 een record aantal van 12.306 faillissementen werd uitgesproken*. Onvermeld bleef in de media dat een kwart tot een derde van de bedrijven in Nederland in dat jaar groeide.

Sommige sectoren werden getalsmatig jaar op jaar zwaar getroffen, zoals de handel en de bouw. Dook je dieper de cijfers in, dan zag je ook in deze sectoren prachtige succes-bedrijven. Wat maakte hen wél succesvol?

Al vaak is genoemd dat de laatste crisis veel verder ging dan het wankelen van het financiële systeem onder onze economie. Wat diepliggend ter discussie staat, is toevoegde waarde. De zeepbellen van de afgelopen decennia, gebaseerd op verwachte toekomstige winsten van achtereenvolgens aandelen (jaren 80), internet( jaren 90), en leningen ('jaren 00'), zijn uit elkaar gespat. Wat rest is de fundamentele vraag over wat ondernemers, publieke instellingen maar ook de politiek, nu eigenlijk bijdragen aan de samenleving. En of zij hun klanten, publieksgroepen en kiezers, serieus nemen en waarmaken wat ze beloven.

Wie zijn dan die succesvolle groeiondernemers? Dat zijn diegenen die het lef hebben om hun businessmodel continu te innoveren. Die zich de vraag stellen wat de fundamentele behoeftes zijn van hun doelgroepen. En daarbij geen genoegen nemen met voor de hand liggende antwoorden. Zij kiezen voor toegevoegde waarde en onderscheidendheid. En voor de 'bumpy road'! Een weg die gepaard kan gaan met pijnen en groeihobbels. Hobbels die je soms kan zien aankomen, maar die je ook vaak verrassen. Waar snelle oplossingen gevonden worden in een heldere groeistrategie. Met als crux om steeds vanuit de strategische focus te beoordelen, operationeel bij te sturen en nieuwe initiatieven in gang te zetten.

Zijn er succesvolle voorbeelden? Jazeker, en altijd even inspirerend!
Een boekhandel die nu een levendige ontmoetingsplaats is van boekenliefhebbers; verkopers van industriële machines die inzien dat zij dienstverlener zijn in de kernprocessen van hun klant, en ontwikkelaars van medische hulpmiddelen die ouderen hun zelfstandigheid teruggeven. Wie zichzelf de vraag durft te stellen: 'heeft mijn klant míj echt nodig?' en twijfelt aan zijn antwoord, moet zich nu achter het oor krabben. Want dan liggen er prachtige kansen voor versterking van uw toegevoegde waarde. En zie dan die groeihobbels vooral als de ultieme beloning voor succes.

Mag ik u uitnodigen om dit jaar úw beste jaar ooit te maken?

 

*bron CBS, persbericht 23 januari 2014